Velkommen som ny student ved samfunnsøkonomi!

Før studiestart vil du få en mail fra Institutt for samfunnsøkonomi, som gir svar på det meste av det du kanskje lurer på. Under finner du litt informasjon som gjør starten på studietilværelsen litt enklere.
Vi gleder oss til å ta deg imot!

Bosted

Dersom du som ny student skal flytte til Trondheim, kan det være lurt å være tidlig ute med å finne deg et sted å bo!

Søknadsprosess og kontrakter

Vær forberedt på å sende inn flere søknader og ha tålmodighet under søknadsprosessen, spesielt i perioder med høy etterspørsel, som ved studiestart.

Les grundig gjennom leiekontrakten før du signerer, og vær klar over eventuelle krav til depositum og betingelser for oppsigelse. Er du usikker på noe rundt husleiekontrakten eller har andre spørsmål om leieforholdet, får du mye god informasjon på Forbrukerrådet sine sider!

Boligportaler

Finn.no og Hybel.no er to av de mest populære nettsidene for å finne bolig i Trondheim. Her kan du søke etter alt fra hybler til leiligheter basert på dine preferanser og budsjett.

Studentsamskipnaden i Trondheim (SiT)

SiT tilbyr et bredt utvalg av studentboliger rundt om i Trondheim. Deres nettside gir detaljert informasjon om tilgjengelige boliger, søknadsprosessen og priser. Det er lurt å søke tidlig da studentboligene ofte fylles raskt.

Studentboliger

I tillegg til SiT-boliger, finnes det også privatdrevne studentboliger i Trondheim. Disse boligene kan være et alternativ for de som ønsker en mer uavhengig boligopplevelse.

Boligområder og transportmuligheter

Trondheim har flere populære boligområder for studenter, inkludert Lerkendal, Elgeseter, Bakklandet, Singsaker, Øya, Berg, Møllenberg og Midtbyen. Det kan være lurt å utforske disse områdene for å finne den beste beliggenheten for deg.

Sjekk kollektivtransporttilbudet i området der du vurderer å bo. Noen områder har bedre bussforbindelser til campus og sentrum enn andre.

Søk om lån og betal semesteravgiften

Søk om lån hos Lånekassen

Når du har fått opptak til studiene, bør du søke om økonomisk støtte fra Lånekassen for å finansiere studiene. Du kan søke om stipend og/eller lån, og søknadsprosessen foregår på Lånekassens nettside. Husk å søke i god tid før studiestart for å sikre at alt er på plass når semesteret begynner.

Registrer deg på Studentweb og betal semesteravgiften

Etter å ha mottatt opptak til studiet, må du registrere deg på Studentweb. Her kan du administrere studieinformasjonen din, melde deg opp til eksamener, sjekke karakterer og mye mer. Registreringen krever vanligvis en brukerkonto fra NTNU, som du får tilgang til når du blir tildelt studieplass.

Alle studenter ved NTNU må betale semesteravgift for hvert semester de er registrert. Semesteravgiften gir deg rett til å delta i undervisning, eksamener og annen studieadministrasjon.
Etter å ha registrert deg på Studentweb, må du bekrefte utdanningsplanen din. Dette innebærer å godkjenne fagene du planlegger å ta i løpet av semesteret.

Vi anbefaler å gå igjennom Innsida sin sjekkliste før studiestart, som du finner her!

Fadderukene

Linjeforeningen for samfunnsøkonomi og finansiell økonomi, Pareto linjeforening, arrangerer fadderperioden for alle nye studenter i starten av første semester. Fadderperioden foregår over to uker, med arrangementer hver dag hvor målet er å bli kjent med medstudenter på studiet og Trondheim som studieby.

Annen praktisk informasjon

Her er noen nyttige ressurser og verktøy som du som ny student ved NTNU i Trondheim kan dra nytte av!

• Blackboard er det primære læringssystemet ved NTNU, hvor du finner kursmateriell, forelesningsnotater, oppgaver og annen relevant informasjon for studiene dine. Du får tilgang til Blackboard med NTNU-brukerkontoen din, og det er et viktig verktøy for å følge med på studieplanen og kommunisere med forelesere og medstudenter.

• Du kan bruke AtB-appen til å kjøpe billetter, sjekke rutetider, og planlegge reiseruten din med buss til og fra campus og andre steder i byen.

• Studentbevisappen lar deg laste ned ditt digitale studentbevis, som du kan bruke for å få studentrabatter på offentlig transport, kulturarrangementer og andre tjenester. Du kan også bruke appen til å vise din registrerte studiestatus på en praktisk måte.

• Studentersamfundet i Trondhjem er en studentforening som tilbyr et bredt utvalg av kulturelle, sosiale og faglige arrangementer for studenter. Her kan du delta i alt fra konserter og teaterforestillinger til debatter og faglige seminarer.

• Mazemap er et interaktivt kartverktøy som gir deg enkel tilgang til kart over NTNU-campusene og andre relevante steder i Trondheim. Du kan bruke Mazemap til å finne bygninger, auditorier, biblioteker, kantiner og annen viktig informasjon om campusområdene.

• Mattilbudappen er en uunnværlig ressurs for studenter i Trondheim. Den gir deg en praktisk oversikt over de siste tilbudene og prisene på matvarer i lokale butikker. Ved å bruke appen, kan du enkelt finne gode tilbud i nærheten av campus eller der du bor, og slik spare penger på dagligvarehandelen din som student.