Institutt for samfunnsøkonomi

“Forstå sammenhengene - finn løsningene - form samfunnet”

Klæbuveien 72, 7030 Trondheim

Institutt for samfunnsøkonomi (ISØ) er en av de fem faglige enhetene ved NTNU sitt Fakultet for økonomi (ØK). Andre enheter som tilhører dette fakultetet inkluderer Handelshøyskolen ved NTNU (HHS), Institutt for Industriell økonomi og teknologiledelse (IØT), Institutt for Internasjonal Foretningsdrift ved NTNU Ålesund, og økonomimiljøet ved NTNU Gjøvik.

ISØ har sitt hovedsete på campus Elgeseter i Adolf Øien-bygget. Instituttet har omtrent 700 studenter, hvorav cirka 500 går på årskurs eller bachelorstudier, og rundt 200 tar masterprogram. Normalt sett har vi også mellom 10 og 15 ph.d.-studenter.

Vår historie

Vi regner 14. mars 1974 som den formelle starten for vårt institutt. Da ble Institutt for sosialøkonomi NTH avd. Lade etablert i et vedtak i professorutvalget ved Norges Tekniske Høgskole (NTH). Avdelingen var en grein av sosialøkonomiinstituttet ved NTH og hadde som oppdrag å serve Norges Lærerhøgskole i Trondheim (NLHT) og samfunnsvitenskapene. Avdelingen på Lade disponerte i 1974 to årsverk, og hadde samfunnsøkonomiundervisning for samfunnskunnskap, historie, sosionomutdanningen og sosialantropologi.

I 1981 vedtok høgskolestyret en studieplan med fullt mellomfag i sosialøkonomi ved NLHT. I 1984 kom ny lov om Universitetet i Trondheim (UNIT). Instituttet ble da etablert som en egen enhet; Seksjon for økonomi ved Den allmennvitenskapelige høgkole (AVH).

Først i 1990 etablerte høgskolestyret formelt Institutt for sosialøkonomi (ISØ) ved AVH, "en formalisering av en faglig virksomhet som er drevet ved AVH over mange år". Samtidig ble hovedfaget i sosialøkonomi opprettet. ISØ flyttet til Dragvoll i 1993.

I forbindelse med fusjonen mellom NTNU og blant annet Høgskolen i Sør Trøndelag i 2017 ble ISØ en del av Fakultet for Økonomi. Fra 2019 er ISØ samlokalisert med NTNU Handelshøyskolen og administrasjonen ved Fakultet for økonomi i Adolf Øien-bygget på Elgeseter.

Hva er samfunnsøkonomi?

Samfunnsøkonomi handler om hvordan samfunnet bruker og bør bruke sine ressurser, både arbeidskraft, naturressurser og produksjonsutstyr. Studier i samfunnsøkonomi gir grunnlag for å forstå vanskelige og sammensatte samfunnsspørsmål og til kritisk å vurdere slike spørsmål.

Du lærer å strukturere problemstillinger for å analysere hva som er viktig og hva som ikke er det. Derfor er samfunnsøkonomer ettertraktet arbeidskraft til mange forskjellige stillinger i privat næringsliv, offentlig virksomhet og internasjonale organisasjoner.

Institutt for samfunnsokonomi

Instituttleder: Anne Borge Johannesen

Våre studieprogram

Institutt for samfunnsøkonomi tilbyr fem ulike studieprogram.

Telefon: +47 735 90 529 / 412 15 281

Studieveiledning